Vijf tips voor diepgaande verbinding vanop afstand

17 mrt 2021 | People governance

“Sinds corona moeten we veel thuiswerken, onze medewerkers verliezen hierdoor verbinding en betrokkenheid bij het werk’

We horen het meer en meer bij onze klanten. Corona en het thuiswerken begint zijn tol te eisen op vlak van relationele verbondenheid. Het doet de emotionele bron van energie lekken en zorgt voor lusteloosheid en rusteloosheid, concentratieverlies en een gebrek aan zingeving en motivatie.

Belang van verbinding op het werk

Volgens de zelfdeterminatie theorie is een belangrijke onderliggende functie van werk, het hebben van sociale contacten, positieve en constructieve relaties kunnen opbouwen met anderen, deel kunnen uitmaken van een hecht team waarbij je je persoonlijke gevoelens en gedachten kan delen met je collega’s. Het geeft betekenis en zinvolheid. Louter datgene uitvoeren waarvoor je betaald wordt, is maw niet voldoende om je motivatie hoog te houden of je goed te blijven voelen, je hebt die diepgaande verbinding met je collega’s nodig. Wanneer we op zoek ga naar wat er reeds geschreven is over wat te doen om deze relationele verbondenheid met je collega’s hoog te houden in tijden van corona, lees je vooral tips over het ‘belang van een goede internetverbinding’. Ook noodzakelijk natuurlijk. Wij willen een stapje verder gaan en benadrukken dat sociaal contact betekenisvol en diepgaander moet zijn opdat medewerkers zich geëngageerd en gemotiveerd blijven voelen voor hun job en wat je hieraan kan doen als zaakvoerder, ondernemer, als leidinggevende om die verbinding terug te verhogen.

Vijf tips voor diepgaande verbinding met je collega’s vanop afstand:

  1. Hou een wekelijkse (virtuele) CHECK-IN:

Maak bij het begin van je teamvergadering ruimte voor de check-in, waarbij iedereen even de tijd krijgt om te landen en aan te geven hoe hij erin zit. Het voordeel van online vergaderingen is dat we sneller to the point komen en effciënter zijn in het afwerken van de vergaderagenda. Er is echter minder ruimte voor de ‘social talk’, waardoor het soms erg ‘mechanisch’ aanvoelt. We kunnen ons emotioneel ei er niet in kwijt. Zorg er voor dat je eerst even connecteert op emotioneel niveau vooraleer naar de inhoud te gaan, ook bij vergaderingen die fysiek plaatsvinden.

  1. Stel NIET de vraag: hoe gaat het?

We hebben allemaal een kwetsbaarheid die we proberen te beschermen met een ‘het gaat goed met mij’ masker, een standaardantwoord op de standaardvraag: hoe het gaat het? Wil je meer verbinding, stel specifiekere vragen met aandacht voor de concrete situatie van je collega. Dit geeft je collega een meer betrokken gevoel dan bij de beleefdheidsvraag ‘hoe is het’? Anderzijds helpt het wanneer je zelf aangeeft waar jij mee worstelt, bang voor bent, moeite mee hebt. Door het tonen van ‘kwetsbaarheid’, kom je in een diepere, authentieke verbindingMogelijke connecteervragen:

❓ Hoe is het voor jou geweest de afgelopen dagen, hoe ben je de dagen doorgekomen? Hoe is het gelukt om thuiswerken te combineren met je gezin?

❓ Hoe houd je controle over je werk, je projecten in deze tijden van afstand? Hoe blijf je je aandacht houden op de prioriteiten?

❓ Welk gevoel zou je wat vaker willen hebben in deze bijzondere tijd?

❓ Wat geeft je energie? Waar ben je trots op? Wat geeft jouw leven kleur momenteel? Waar kijk je naar uit?

❓ Hoe wil je begeleid worden? Wat heb je nodig om te kunnen presteren?

❓ Wat was jouw hoogtepunt van afgelopen week en jouw dieptepunt,…

  1. Hou je bijpraatsessies al wandelend

We zitten stil achter onze computer, e-mails weg te werken, te videochatten, we hebben in het algemeen minder beweging, we werken maar door. Wandelen zorgt niet alleen voor een boost van je fysieke batterij, maar ook voor je mentale en emotionele batterij: het geeft meer kwaliteit en creativiteit aan je gesprekken, het werkt verdiepend en je komt sneller tot de kern van waar iemand mee zit. Door het wandelen naast elkaar, wil je sneller verhalen vertellen (juist omdat je elkaar niet rechtstreeks aankijkt) en dat bevordert het makkelijker uiten van gevoelens en emoties. Met respect voor de physical distance, verklein je al wandelend de social distance met je collega’s.

  1. Zorg voor de ‘fun’ factor binnen het team

Organiseer een virtuele vrijdagnamiddag quiz om het weekend in te zetten en de week even met ‘humor’ en fun samen met je collega’s af te sluiten. Of speel een spel waarbij je elkaar op een leuke manier beter leert kennen: de drie dingen die je nog niet wist over mij, waarvan één leugen die de collega’s eruit moeten halen… en doe dit op regelmatige tijdstippen met telkens een andere opdracht. Stuur elkaar een kaartje met leuke teamherinneringen, grappige anecdotes, mooiste realisaties, wat je aan elkaar waardeert, etc…, je leert elkaar op een andere manier kennen, waardoor het vertrouwen groeit en de samenwerking vlotter gaat. Het samen een pint gaan drinken op vrijdagnamiddag omtoveren in een virtueel alternatief.

  1. Geef elkaar waardering, erkenning en positieve feedback.

Je erkend en gewaardeerd voelen, is één van de belangrijkste elementen om je geëngageerd te voelen bij je werk en je batterijen op te laden. Uit het oog, uit het hart, laat dat niet gebeuren en geef elkaar erkenning en waardering voor het geleverde werk ondanks bijzondere omstandigheden. Vier samen de successen, ook virtueel elk vanuit je eigen thuiskantoor.

Samengevat, om de relationele verbondenheid te verdiepen, zorg je best voor het ervaren van voldoende positieve emoties samen met je collega’s door

✅ de kwaliteit van de (virtuele) contacten te verbeteren,

✅ op tijd samen te lachen en fun te kunnen beleven en

✅ aandacht te hebben voor erkenning en waardering. Dé ingrediënten van het beste tegengif voor de nadelige effecten van het vele thuiswerken.

➡️ Ervaar jij een dip in motivatie, in betrokkenheid bij je team en wil je hiermee aan de slag? Neem contact op! Samen gaan we op weg!